Trivsel og undervisningsmiljø
Elevernes trivsel er prioriteret højt på Brovandeskolen – vi ved at trivsel og udvikling går hånd i hånd og derfor går vi op i at sikre at eleverne trives og opleves at blive hørt, inddraget og taget alvorligt omkring deres oplevelse af skolens virke og rammer.
Hvert år i marts laver vi en trivselsundersøgelse som en del af Brovandeskolens Trivselsdag – en temadag med fokus på det gode fællesskab. Trivselsmålingen er indtil 2024 lavet ud fra Undervisningsministeriets skabelon (hhv. 0.-3.kl. og 4.-9.klasse) og fremadrettet laves den vha. et dynamisk spørgeskema fra DEFKO, som lader os undersøge besvarelserne nærmere og på tværs af klassetrin eller andre interessante vinkler. Desuden lader det os formulere vores egne spørgsmål mere åbne og målrettede, end vi oplever det i Undervisningsministeriets skabelon.
Resultat af seneste trivselsundersøgelse – marts 2024
Resultat af seneste undersøgelse af undervisningsmiljø – marts 2023
Medbestemmelse
Elevrådet sørger for at der bliver arbejdet systematisk med elevernes medbestemmelse, og mødes hver anden måned, sammen med en lærer, som støtter op om elevrådsmødet og den demokratiske proces før, under og efter hver møde. Læreren medtager således elevrådets aktuelle emner til lærermøde/pædagogisk råd, og ledelsen orienterer bestyrelsen. På den måde skabes synlighed og handling i hele organisationen om de emner eleverne oplever centrale for deres skolegang og fællesskab.
Undervisningsmiljø
I eller af elevrådet er der valgt en elev som Undervisningsmiljørepræsentant (UMR) som både har en central rolle i skolens undersøgelse af undervisningsmiljø, og som til daglig høres af personalets Arbejdsmiljørepræsentant (AMR), sådan at der altid er mulighed for at reagere på emner som kræver handling.
Som lilleskole vægter vi den direkte kontakt og åbne dialog – vi kender hinanden og er på fornavn med alle børn og forældre. Vi har tydelige og positive forventninger til hinanden. I tillæg til de faglige mål har vi derfor en række sociale mål, og ikke mindst en specifik Antimobbestrategi