Skolens historie, vedtægter og værdigrundlag

Værdier og vedtægter

Brovandeskolens værdier er nedfældet i skolens vedtægter (pdf), som er vedtaget af forældrekredsens generalforsamling den 21.04.2022 og offentliggjort på hjemmesiden 22.04.2022:

Værdigrundlag

Brovandeskolens er uafhængig af politiske og religiøse interesser. Skolen er, som Lilleskole, nyskabende med hensyn til fag, arbejdsmetoder, pædagogik og undervisningens hele tilrettelæggelse og organisation. Skolens virke – undervisning, opdragelse og samvær – er præget af tolerance, åbenhed, demokrati og gensidig respekt.

Det er skolens formål, at give eleverne viden og indsigt, således at de forberedes til uddannelse og voksenliv i det kommende samfund. Skolen skal fremme medmenneskelig forståelse og kommunikations- og samarbejdsevne.

Skolen ønsker at opøve eleverne til en selvstændig og vurderende holdning, samt stimulere deres skabende evner. Skolen tilstræber et anerkendende og trygt miljø samt aktivt samarbejde mellem elever, personale og forældre.

Lilleskolerne

Lilleskolernes overbevisning er i modsætning til andre frie skoler, hverken ideologisk, politisk eller religiøs – men tager afsæt i pædagogik og særligt den reformpædagogiske tænkning om undervisning og opdragelse som to sider af samme sag. Skolen skaber rammer for læring, som tager udgangspunkt i barnets forudsætninger og udvikling. Barnet betragtes som et ligeværdigt menneske og dialogen og nærværet er i centrum. Der lægges vægt på såvel de praktiske og musiske områder som på de boglige og intellektuelle fagområder, således at skolen støtter barnets udvikling alsidigt.

I dette skolesyn bliver det helt centrale i skolen mødet mellem børn og voksne og de sociale processer, hvor vekselvirkningen mellem individet og fællesskabet er krumtappen. Man ser barnet og dets behov først, herunder at indgå i et fællesskab som et livsdueligt menneske med en grundfølelse af mestring og skolen som en del af et værdifuldt, meningsskabende og alsidigt liv – som ikke blot begrænser sig ikke til at være en vej til uddannelse og voksenliv med de krav samfundet stiller i en globaliseret verden. Lilleskolerne ønsker at udvikle et fremsynet bud på skolen til i dag og morgendagen og at skabe et indhold og en form, der modsvarer de vilkår børn vokser op under og de udfordringer der venter eleverne i fremtiden.

Det er således i høj grad fra de frie skoler, at tværfaglig undervisning, kreative og praktisk-musiske fag, værksteder og legen som en del af undervisningen er udsprunget. Fremtiden kommer til at stille andre krav end før, hvor det var væsentligt at lære en række målbare færdigheder. Fremtidens samfund kalder i højere grad på digitale og kommunikative kompetencer, at være innovativ, samskabende, kritisk tænkende, kreativ – og at have tillid til at vi med vores forskelligheder kan løse nye udfordringer sammen. Det giver et ekstra lag til forståelse af faglighed, som er svære at måle i traditionel forstand, men som netop udvikles og bliver mærkbare i måden eleverne agerer sammen, når de laver teater, er på lejr, har temauger og projektopgaver.

Lilleskolerne er optaget af at søge nye veje og bruge demokratiske processer, der inddrager forældre, elever, medarbejdere og ledelse. Det ligger i selve grundlaget at skolerne er i stadig bevægelse og udvikling, som hviler på dialog, indflydelse, deltagelse og samarbejde, og først og fremmest en skole som ens barn hver dag er glad for at gå i.

Skolens historie og den Fri Grundskole

Brovandeskolens historie er først og fremmest en historie om dybt engagerede forældre… læs mere her