Faglighed
Som lilleskole og fri grundskole, står vores undervisning mål med folkeskolens. Det betyder at elever er mindst ligeså godt stillet efter grundskolen, som hvis man havde gået i folkeskole. Desuden skal vi opfylde kravet om frihed og folkestyre og demokratisk dannelse. Elever på Brovandeskolen bliver vant til at stå frem og præsentere, og det både kræver og skaber mod, at stå frem, tro på sig selv og møde omverdenen fra et sikkert fundament.
Vores forståelse af faglighed begrænser sig ikke til fagenes individuelle mål tilsammen. Vi lærer og anvender fagene i mange sammenhænge og vi bruger således både lokalområdet, hinanden, naturen og ikke mindst vores lejrskoler, som et fælles afsæt for læring. Kreativitet, variation og en praktisk-musisk tilgang kendetegner undervisningen, og eleverne arbejder derfor ofte projektorienteret, tværfagligt og på tværs af årgange.
Undervisningsplan og evaluering
Brovandeskolen følger folkeskolens Fælles Mål i alle fag, ligesom vi også har valgt at anvende Undervisningsministeriets vejledning til timetal for hvert fag/årgang. En ugentlig lektion på 45 min svarer til 0,75 time i 40 uger = 30 timer årligt.
Lærerne er linjefagsuddannede i de fag de underviser i, eller har tilsvarende kompetencer.
Skolens overordnede og samlede plan for evaluering og opfølgning findes her – og seneste resultat af evaluering og opfølgning findes her (!!!!)
For hver fag og årgang udarbejder læreren en årsplan, som beskriver hvordan man vil opnå læringsmålene (Fælles Mål). Årsplaner for fagene ligger i Viggo i hver klasses ”Rum”. Læreren orienterer løbende via ugebrev til forældre i Viggo, hvordan undervisningen forløber ift. planen, og hvordan der reguleres undervejs, når tests og evaluering viser behov derfor.
Brovandeskolen tester systematisk i dansk og matematik via Hogrefe, som både følger elevens udvikling hen over alle klassetrin, og som desuden anvendes af læreren som indikator for evt. behov for supplerende undervisning i forhold til årsplanen.
I øvrige fag evalueres elevernes udvikling med flere andre indikatorer, som præsenteres nærmere i den enkelte årsplan.
I 7-8.klasse undervises i praktisk-musisk fag, og på vores skole er dette fag madkundskab. Der vil evt. også være mulighed for oprettelse af et musikhold (sådan at eleven kan vælge mellem mad eller musik) afhængig af elevinteresse og lærerkapacitet. Det praktisk-musiske fag afsluttes med prøve efter 8.kl. og karakteren fremgår af elevens afgangsbevis.
Efter 9.klasse går eleverne til prøve, helt som i folkeskolen. Brovandeskolen er en del af et censorsamarbejde med andre skoler – såvel frie, private som folkeskoler.
Foruden prøvebeviset modtager elever fra Brovandeskolen også en individuel udtalelse, som beskriver elevens sociale/personlige styrker og værdsatte egenskaber.