Årets gang på Brovandeskolen
SOMMER
Første skoledag (se dato i årshjul), er en sommeraften i august hvor vi mødes 18.30 – både elever, forældre og personale – på plænen omkring flagstangen. Bestyrelsen og skoleleder byder velkommen til et nyt skoleår, vi synger et par af vores velkendte sange inden lærerne også byder velkommen med et indslag. Herefter går vi i klasserne, hvor elever får udleveret bøger og skoleskema, og forældre laver aftaler om årets aktiviteter. Herefter er der kaffe, kage og saftevand til alle, inden vi slutter første skoledag – klar til at det hele går løs morgenen efter.
Hele skoleåret starter vi skoledagen med morgensamling fra kl. 8.00-8.10. Indskolingen mødes i SFO, mellemgruppen i multihuset og overbygningen i egne lokaler. Her kan være sang, fremlæggelser, informationer – og de børn som har fødselsdag, synger vi naturligvis fødselsdagssang for. Hver fredag mødes hele skolen til fælles samling i multihuset, og lærerne skiftes til at formidle forskellige emner, som er relevante for alle klassetrin.
Når de vante rammer i skolen har taget over efter sommerferiens aktiviteter, skal vi afsted på fælles lejr på Drengeborg. Det er i skoleårets anden uge fra onsdag til fredag og hele skolen er med. De yngste tager toget til Ålbæk og går langs stranden til Drengeborg hvor de sover indenfor i sovesale. De ældste cykler fra skolen og sætter telte op, som de sover i klassevis. Flere forældre deltager og hjælper med at transportere bagage, lave mad, hygge om aftenen etc. Dagene går med udeskole, samarbejdsøvelser, bevægelse, sang om bålet – og er et uvurderligt fundament for elevernes fællesskab resten af skoleåret, hvor aktiviteterne (f.eks. Mesterbold) også fortsætter i frikvartererne.
EFTERÅR
I perioden mellem Drengeborg og efterårsferien (uge 42) inviteres til forældremøde hvor lærerne informerer om planerne for skoleåret. Der er også individuelle skole-hjem-samtaler både i efteråret og foråret. Desuden har vi en temauge i efteråret, hvor vi bryder fagene op og arbejder med en fælles overskrift på tværs af fag og årgange 0.-7.klasse. Samtidig er 8.klasse i erhvervspraktik og 9.klasse på den længe ventede projektrejse:
Projektrejsen er endnu en særlig tradition på Brovandeskolen, og eleverne arbejder målrettet frem mod denne – både ved at tjene penge fra skoleboden, ved udvidet duksetjans og rengøring, samt andre aktiviteter som kan spæde til skolens tilskud til en knap to ugers rejse i Europa. Eleverne er med til at bestemme destinationen, som er noget helt andet end hvad man vil opleve på ferie med sine forældre. Destinationen danner fundament for en stor del af undervisningen i perioden frem til afgang, og bygger på dén vigtige værdi vi ser i, at udsyn mod verden skaber indsigt i sig selv og perspektiv på sin vigtige rolle i fællesskabet.
VINTER
Når vi kommer tættere på vinter og de kolde morgener, starter vi op med læsebånd, som er en aktivitet alle elever deltager i ca 20 min. hver morgen i måneden før og efter juleferien. At være en dygtig læser skaber fundament for læring i mange andre fag – og sammen finder vi på varierede og sjove måder at blive endnu bedre læsere.
Hen over året laver de ældste klasser teater: 3.klasse laver multishow som afslutning på deres tid i SFO og 4.klasse laver juleteater. Fra 5.klasse laves teater som en del af genrekendskab og udtryksformer i danskundervisningen – og munder ud i overbygningens fælles teater 7-8-9.klasse. Tidspunkter for teater vil fremgå af årshjulet og information fra klasselærer.
Vi fejrer juleafslutning med en gåtur til kirken, julegudstjeneste og efterfølgende fælles dans om juletræet i skolens aula. Måske er vi endda heldige at julemanden kigger forbi med lækkerier? Vi mødes til fælles afslutning i multihuset og ønsker hinanden en god juleferie.
Efter juleferien går det løs med terminsprøver for de ældste elever – og en temauge mere, med undervisning på tværs.
I februar holdes fastelavn, som er en stor tradition på Brovandeskolen – hvor både børn og voksne er klædt ud og slår katten af tønden. Det er også omkring fastelavn, at skolen holder sin årlige trivselsdag, og undersøger hvordan eleverne oplever undervisning, lokaler m.v., og på den måde sikrer at vi altid får taget hånd om udfordringer og elevernes ønsker. Resten af skoleåret sørger elevrådet – herunder en undervisningsmiljørepræsentant – for at sætte ord på emner som er vigtige for eleverne, og at dette bringes til lærere, ledelse og bestyrelse. Elevrådet mødes cirka hver anden måned. Det er også i foråret at vi har trafikdage og øvrige ”timeløse fag” – helt som vi også følger Fælles Mål for alle de andre fag.
FORÅR
I foråret tager vi på lejr klassevis i en uge:
(9.klasse var på projektrejse i efteråret og bliver hjemme og forbereder eksamen)
0.-1.-2. klasse tager til hhv. Lyngperlen og campingpladser i nærheden.
3.-4.-5. klasse tager til Aalborg eller Århus – eller andre spændende steder i Jylland
6.klasse tager til København, 7.klasse til Bornholm – og 8.klasse tager på sejltogt med skonnerten Fulton (link til Johns artikel)
Efter lejr byder vi velkommen til Spirerne, de nye elever fra børnehaverne, som starter i førskole i juni. De har forinden været på besøg til legedage, og kender således både skolen og hinanden – og når at finde helt på plads og ved hvad der venter på den anden side af sommerferien.
Ugen inden sommerferie er også en temauge. Inden 9.klasses dimission skal vi alle opleve deres sidste skoledag, når de udfordrer lærerne i rundbold (som sikkert ender i vandkamp) – det er altid sjovt og både store og små kan være med i det omfang man har lyst. Dimissionen foregår med et humørfyldt tilbageblik på årene på Brovandeskolen, overrækkelse af eksamensbeviser, og til hver elev også en lille gave og en individuel, personlig udtalelse.
De yngste elever glæder sig til at der igen er sommer-SFO, hvor der er et væld af aktiviteter, mens mange forældre arbejder og har travlt i højsæsonen. Badetøj og madpakker er fast inventar i tur-rygsækken, og der er udflugter flere gange om ugen til både koncert, badestrand og oplevelser i lokalområdet. Resten af året arrangerer SFO’en både diskoaften, filmhygge, middelalderdage og fællesspisninger – og danner ramme om relationer på tværs af både børn og deres forældre, som tilsammen skaber Brovandeskolen.